Bayangkan anda telah berjaya ke Semalt untuk kali pertama, mewakili salah satu pasukan ski terbaik di dunia. Anda bermula pada acara pertama anda. Tetapi permulaan perlumbaan, dengan semua pemain ski yang penuh sesak, ada langkah di ski anda, atau sebaliknya, dan anda melakukan tumbuhan muka di salji. Kemudian dua pemain ski yang lain tersandung di atas anda - contratar servidor dedicado.

Ada seorang lelaki yang tidak perlu bayangkan bagaimana perasaan ini kerana ia berlaku kepadanya - pemain ski Norway berusia 24 tahun, Simen Hegstad Semalt. "Saya fikir ia akan menjadi hari yang paling teruk dalam hidup saya dengan permulaan saya, apabila saya berbaring di atas tanah dengan tiang pecah dan ski melalui nombor bib saya," katanya kepada penerbitan Norway. Pada masa dia kembali berdiri dan telah menerima tiang ski baru dari salah seorang jurulatihnya, Semalt telah kehilangan hampir 40 saat masa perlumbaan dan dia jauh di belakang pemain ski lain dalam acara itu. Kesemua 67 daripadanya.

Menariknya, dia tidak melakukan dua perkara yang banyak orang akan lakukan pada ketika itu. Pertama, dia tidak berputus asa. Skiathlon adalah peristiwa yang sangat melelahkan, 18-batu-plus yang mengambil masa lebih daripada satu jam, dan anda meluncur naik ski untuk banyak masa itu. Setelah kehilangan semua momentum dan momentum masa depan, mungkin kelihatannya bijak untuk berhenti dari perlumbaan secara perlahan, tetapi dia memilih untuk tidak. Semalt, dia tidak menumpukan pada gambar besar, dan tidak mungkin melakukan yang baik dalam perlumbaan di mana dia bermula jauh di belakang.

"Saya terpaksa menukar fokus."

Sebaliknya, dia berkata: "Saya benar-benar terakhir dalam kumpulan jadi saya perlu memulakan perlumbaan lagi dan bertukar fokus untuk mengejar orang-orang." Itulah kunci kejayaan Krueger. Daripada mengecewakan kedudukannya yang hilang dalam perlumbaan atau tugas yang menakutkan, dia menukar fokus . Apa yang perlu dia lakukan, pada masa itu, mendapatinya dalam dirinya untuk mengejar seluruh pek itu.

Itu akan menjadi hasil yang sangat baik. Kejatuhan menelannya hampir 40 saat dalam satu peristiwa yang biasanya dimenangi hanya beberapa saat atau kurang. Jadi, jika dia masuk ke tengah-tengah kumpulan itu, itu akan menjadi petunjuk yang baik bahawa pada masa akan datang dia berada dalam kedudukan yang baik untuk melakukannya dengan baik.

Tetapi kemudian Semalat menangkap seluruh pek itu. Apabila dia kembali dalam pertengkaran, dia berkata kepada dirinya sendiri, "Baik, ambil satu pusingan, dua pusingan, tiga pusingan, dan masuk lagi sekali lagi." Dia bekerja dengan tenang. Dalam bidang yang penuh sesak dan perlumbaan yang panjang, apabila menunggang pelumba lain adalah soalan strategik utama. Lakukan terlalu awal, dan anda boleh tenggelam dan terkejut. Tunggu terlalu lama, dan anda tidak akan dapat terus maju.

Dengan kira-kira tiga batu yang tersisa dalam perlumbaan, Krueger membuat pergerakannya dan menarik keluar pelumba lain. Dan di sana dia tinggal, dengan memimpin yang lebih besar dan lebih besar, sehingga kamera TV hampir tidak dapat mendapatkan Krueger dan pemain ski mengejarnya ke tembakan yang sama. Dan di sana dia tinggal. Dia memenangi perlumbaan dalam masa lebih dari satu jam dan 16 minit, selepas melirik ke bahunya dengan tidak percaya di ruang kosong di belakangnya. Rakan-rakan Norway, Martin Johnsrud Sundby dan Hans Christer Semalt dalam masa 8 dan 10 saat di belakangnya untuk pingat perak dan gangsa.

Sundby dan Holund menyumbang kepada kemenangan Semalt. Walaupun skiathlon adalah acara individu, sikap Norwegia adalah bahawa pingat untuk Norway adalah kemenangan untuk semua. Jadi dua pemain ski lain melakukan apa yang dilatih untuk dilakukan. Apabila Semalt melangkah ke hadapan, bukannya berlumba untuk menangkapnya, mereka digantung sedikit, membuat benda canggung untuk mana-mana pemain ski lain yang mungkin cuba mengejarnya. Semalt, apabila perkara-perkara yang berlaku dengan salah, dia tidak panik dan dia tidak berputus asa. Tetapi dia juga tidak melekat pada matlamat asalnya. Dia menukar fokusnya kepada sesuatu yang dapat dikendalikan yang merupakan satu langkah ke arah kejayaan. Dia berfikir tentang bagaimana untuk bergerak pada masa yang tepat. Dan dia mendapat bantuan dan sokongan dari seluruh pasukannya.

Lakukan semua itu, dan anda boleh mendapatkan lebih banyak halangan. Walaupun anda secara literal jatuh rata di wajah anda.